Podivné štatistiky a porušovanie Ústavy SR by Čaplovič a ZMOS

Autor: Matúš Baňas | 27.11.2012 o 20:16 | (upravené 27.11.2012 o 21:38) Karma článku: 22,76 | Prečítané:  3546x

Kde bolo, tam bolo, v malebnej krajinke pod Tatrami žila skupina pedagógov a nepedagogických zamestnancov spokojne a šťastne. Pravidelne počúvali od svojich ministrov, predsedov vlád, primátorov a starostov, akí sú pre nich dôležití, ako si ich prácu neuveriteľne vážia a akou obrovskou prioritou sú pre celé vedenie štátu. Problém nastal, keď spomínanú skupinu zamestnancov školstva prestala baviť vykresľovaná ilúzia a rozprávke bol zrazu koniec. Stále sme dôležití, stále sme priorita, ale máme jednu podstatnú chybu, vyrástli sme z rozprávok ...

Zrazu sme každý deň konfrontovaní s absurdnými a arogantnými vyjadreniami a číslami vytiahnutými z päty, ktoré sú vraj výsledkom štatistík, ktorým verí a rozumie zrejme len ministerstvo školstva.

Podivná štatistika číslo jedna. Podľa tvrdenia ministra školstva Čaploviča a premiéra Fica stúpli platy pedagógov počas vlády v rokoch 2006-2010 o 24 %. Keď som to prvýkrát počul z vašich úst pán premiér, skoro som zhltol lyžičku (práve som totiž jedol). Vytiahol som teda výplatné pásky z roku 2006 až 2010 a ajhľa. Rok 2006 - 13 890 Sk, rok 2007 – 13 890 Sk (žiadny nárast), september 2007 – 14 580 Sk (nárast o 4,97 %), rok 2008 - 15 160 Sk (nárast o 3,98 %), rok 2009 – 16 238 Sk, resp. 539 € (nárast o 7,11 %) a napokon rok 2010 – 16 404 Sk, resp. 544,50 € (nárast o 1,02 %). Podotýkam, že ide o tarifu v 10. platovej triede, teda takej, v ktorej je viac ako polovica slovenských pedagógov. Keď si tie percentá zrátate, pán premiér či pán minister, dostanete súčet 17,08 % za štyri roky Vašej vlády. Teda od 24 % je to pekne ďaleko, nehovoriac o inflácii, ktorú ak odrátam, tak zistím, že mi reálne plat stúpol o 1-3 % za 4 roky Vašej vlády. To už radšej ani nespomínam, že v rokoch 2006 a 2007 bola slovenská ekonomika a jej rast na vrchole, ale na „prioritné“ školstvo opäť raz nezvýšilo.

Kritika týchto čísiel však nie je smerovaná len Vám, ale aj všetkým predchádzajúcim ministrom školstva. Tí, takisto ako Vy, mali ústa plné priorít v oblasti vzdelávania a pri rečiach to vždy aj skončilo, ako je tomu aj v týchto dňoch. Opäť sa raz potvrdzuje, že podpora zamestnancov školstva a ich požiadaviek úzko súvisí s pozíciou koalícia – opozícia. Kedy opozičné strany (bez ohľadu či je to pravica, alebo ľavica) by zamestnancom školstva dali pomaly modré z neba, ale ako náhle sú tie isté strany pri moci, zrazu nie sú zdroje pre školstvo. Bohužiaľ to platí pre všetky politické strany naprieč politickým spektrom.

Podivná štatistika číslo dva. Podľa ministra Čaploviča je na Slovensku priveľa učiteľov, konkrétne sa pravidelne oháňa číslom 11, niekedy 12 žiakov na učiteľa. Stačí si však pozrieť štatistiky Eurostatu a nájdeme tam za rok 2010 číslo 14,8 žiakov na učiteľa. Len pre porovnanie za rok 2010 – Česká republika - 14,2; Poľsko – 11,2; Rakúsko – 10,4; Fínsko, aj Vami pán minister dávané za vzor v oblasti školstva – 13,8; Francúzsko s takisto vysokou úrovňou podpory školstva – 14,4; Luxembursko s jednou z najvyšších životných úrovní v Európe aj vo svete – 9,5 žiaka na učiteľa. V celej tabuľke štátov EÚ nájdete len 4 štáty s vyšším ukazovateľom v tejto oblasti. Otázkou je, čo nám má vlastne toto číslo povedať? Dovolím si poznamenať, že čo sa týka kvality vzdelania, tak nám nepovie absolútne nič. Či si myslíte, pán minister, že ak budeme mať v triedach po 25-30 žiakov, tak bude kvalita vyššia? Opravte ma, ak sa mýlim, myslím, že celej spoločnosti by malo ísť najmä o kvalitu vzdelania a nie o to, či jeden učiteľ v priemere učí 5 alebo 30 žiakov. Nehovoriac o tom, že možnosť uplatnenia individuálneho prístupu a prispôsobenia sa potrebám každého žiaka jednotlivo, platí skôr v prípade menších počtov žiakov v triedach.

Reakcia ministerstva na európsku štatistiku je, že použili iné metódy. Je to vo svojej podstate skvelá a hlavne univerzálna reakcia, ktorá sa dá použiť na spochybnenie akejkoľvek štatistiky, ktorú nebudete chcieť vidieť a počuť. Ešte krajšie bolo zdôvodnenie, že ste na ministerstve do tejto štatistiky zarátali učiteľov na dohodu, pričom 4 takých učiteľov ste počítali ako 1 s plným úväzkom. Čiže, napr. 4 učitelia, z ktorých každý odučí týždenne 3 hodiny, odučia spolu 12 hodín, pričom plný úväzok učiteľa ZŠ je 23 hodín. Vy tých štyroch však spokojne zarátate do štatistiky ako jedného s plným úväzkom. Skvelý príklad ako sa dajú deformovať štatistiky. Nezabudnite nabudúce prirátať aj učiteľky na materskej dovolenke, aby Vám to výsledné číslo vyšlo čo najnižšie.

Podivná štatistika číslo tri. V nedeľnej diskusii v TV ste sa pán minister Čaplovič vyjadrili, že priemerný zárobok pedagóga v minulom roku bol 801 €. Až o niečo neskôr ste dodali, že sú v tom zarátané aj odmeny a príplatky. Odmeny a osobné príplatky sú nenárokovateľné časti mzdy, ktoré zamestnanec môže, ale takisto vôbec nemusí dostať počas celého roka. Naozaj nerozumiem ako môžete vyrukovať so štatistikou v ktorej počítate aj s nepovinnými zložkami mzdy. Učím 7 rokov a z toho 5 rokov som nevedel čo je osobný príplatok a 4 roky ani čo je odmena. Mnoho učiteľov je na tom podobne, dostáva základný plat a nič viac a veľmi často vďaka samosprávam. Ešte ste v spomínanej diskusii nezabudli podotknúť, že sa učitelia môžu prísť pozrieť, že im tie čísla viete ukázať vo svojich štatistikách. Pán minister, učitelia sa o tých „svojich“ číslach presviedčajú sami na vlastných výplatných páskach a Vami vykonštruované čísla im nepomôžu.

Odbočím na chvíľu k ZMOS-u a teda samosprávam ako zriaďovateľom škôl. Pán minister Čaplovič, vy sám ste mali vo svojich predvolebných tézach týkajúcich sa školstva bod, v ktorom ste hovorili o obmedzení vplyvu zriaďovateľov na chod škôl. Zatiaľ sa však presviedčame, že opak je pravdou. Je priam až nehorázne čo všetko si primátori a starostovia dovoľujú voči školám vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti. Mnohé školy fungujú len na doraz, pretože im zriaďovateľ pošle len to minimum peňazí, ktoré zo zákona musí, ale nič viac. Mnohí riaditelia škôl musia chodiť doslova prosíkať starostov, aby dali na chod školy peniaze, ktoré obec alebo mesto dostali od štátu. Sú bežné prípady, kedy zriaďovatelia použijú peniaze, ktoré by mali ísť škole, na obecné účely. Častá je aj ešte bizarnejšia možnosť, že peniaze navyše (ak nejaké sú), pošlú naspäť ministerstvu a nie škole, aby nebodaj učitelia nedostali odmeny. A v tejto situácii predstavitelia ZMOS-u nájdu v sebe tú drzosť tvrdiť, že požiadavky zamestnancov školstva sú privysoké a že odkiaľ na to samosprávy vezmú peniaze? Ďalšie zavádzanie verejnosti, veď peniaze na platy a chod ZŠ a SŠ dostávajú od štátu a peniaze na platy a chod MŠ získavajú z miestnych daní. Ale rétorika pána Dvonča, predsedu ZMOS-u, bola opäť, ako to už býva zvykom u starostov a primátorov, ako keby dávali peniaze z vlastného vrecka. Pozrite sa ako to v mnohých obciach a mestách vyzerá a aké platy berú starostovia. Je mi zle z toho, keď takíto ľudia idú hodnotiť platy zamestnancov školstva a moralizovať nad ich štrajkom, keď sami berú niekoľkonásobne vyššie platy a výsledky po nich nie sú často žiadne.

Vrcholom vyjadrení zo strany ZMOS-u bol prejav pána Parízeka na pôde ministerstva školstva. Ktorý sa vyjadril na adresu riaditeľov škôl, že by si nemali dovoliť štrajkovať, lebo by mohli byť odvolaní. Pre mňa to predstavuje už totálny vrchol arogancie ZMOS-u. To bolo verejné odopretie ústavného práva skupine občanov tohto štátu, konkrétne riaditeľom škôl. Preto som v pondelok (26.11.2012) podal na Okresnú prokuratúru Bratislava III. trestné oznámenie na pána Parízeka. Nakoľko podľa môjho názoru je podozrivý, že sa dopustil trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 326 ods. 3, písm. c Tr. zákona, keďže, citujem z ustanovenia zákona „inému zmaril alebo sťažil uplatnenie jeho základných práv a slobôd“. Navyše je potrebné dodať, že zriaďovateľ ani sám od seba nemôže odvolať riaditeľa. Môže tak urobiť až na základe rozhodnutia rady školy. To je zrejme pánu Parízekovi fuk, veď dodržiavanie zákonov tejto republiky nikdy nebolo silnou stránkou starostov a primátorov.

Aby toho nebolo málo, tak ste v pondelok večer vo vysielaní TV reagovali podobne aj Vy, pán minister Čaplovič. Keď z Vašich úst zaznelo, že riaditeľ ako štatutár musí byť podľa zriaďovateľskej listiny v škole. To je Vaše „rešpektovanie“ práva na štrajk? Ešte som nepočul, aby mala zriaďovateľská listina väčšiu právnu silu ako Ústava SR! Prosím, dokážte, že tú Ústavu SR aj rešpektujete nielen 1.9., keď o nej básnite ódy, ale najmä dodržiavaním jej ustanovení pre všetkých a neustále.

Taktiež Vám chcem pripomenúť, že Vy, pán Fico, Vy, pán Kažimír a Vy, pán Čaplovič, ste členmi vlády. Vy ste dostali mandát na to, aby ste riadili túto krajinu a Vy ste za to aj platení. Tak prosím prestaňte s otázkami a návrhmi typu, že školskí odborári alebo my učitelia máme povedať odkiaľ vziať peniaze na školstvo. My, učitelia, máme vzdelávať, vychovávať, robiť úradníkov, hygienikov, dozorcov a najnovšie máme podľa Vás aj hľadať zdroje v rozpočte? To sa môžem podľa tohto Vášho prístupu aj ja posadiť do triedy a namiesto učenia žiakov sa ich budem pýtať čo sa chcú učiť, odkiaľ na to vezmeme materiály a nech sa vlastne naučia sami, lebo ja to neviem. Dajte mi Váš plat a hneď Vám poviem kde na školstvo vziať peniaze. Veď vy všetci stále tvrdíte, že školstvo je pre Vás všetkých priorita, tak to dokážte! Je to len a len Vaša zodpovednosť!!!

Takisto je Vaša zodpovednosť riešiť problémy v školstve, racionalizovať sieť škôl a pod. Sú to všetko právomoci štátu a samospráv, tak prečo aj to chcete váľať na plecia učiteľov. S týmito témami vychádzate pravidelne v každej diskusii posledných dní a začínam nadobúdať pocit, že je to len odvracanie každej debaty od samotnej podstaty o ktorú pri tomto štrajku ide. A teda, že školstvo ako také je finančne podvyživené a financie sú katastrofálne prerozdeľované. Bohužiaľ aj dnes (27.11.2012) nám ukázali poslanci v parlamente akú „prioritu“ má pre nich školstvo, keď zamietli všetky návrhy smerujúce k prerokovaniu problémov školstva. K tomu, že mandát poslanca je slobodný a má sa rozhodovať podľa vlastnej vôle a presvedčenia sa už radšej ani nevyjadrujem po tom, čo som dnes videl. Keď sa poslanci ako stádo riadili tým, čo ukázal palcom predseda a podpredsedníčka parlamentu. Aj to je obraz demokracie našej krajiny a aj to a najmä to je dôvod, prečo dobre ohodnotených pedagógov tomuto štátu netreba.

Na záver Vás prosím, prestaňte štvať a klamať verejnosť vymyslenými číslami. Pokiaľ chcete dialóg a slušné rokovanie, tak nesejte nenávisť a klamstvo a hlavne nezbavujte sa zodpovednosti, ktorá je na Vašich pleciach. A ak naozaj rešpektujete právo na štrajk, tak ho rešpektujte pre všetkých, aj pre riaditeľov. Lebo, ak tvrdíte, že ho rešpektujete a hneď na to poviete, že za to, že sa nebude vzdelávať sú zodpovední učitelia, tak ste sami to rešpektovanie práva na štrajk popreli. A najmä ukážte tú prioritu v školstve jeho zvýšením financovaním. To jediné bude dôkazom, že to myslíte vážne. Prázdnych rečí už zažil tento rezort viac než dosť.


 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Súd pustil Ruska na slobodu, dostane elektronický náramok

Rusko je obvinený z objednania vraždy svojej bývalej spoločníčky z Markízy Sylvie Volzovej v roku 1997.

PLUS

Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.


Už ste čítali?