reklama

Klamár klamár alebo ako dokáže cestár "reformovať" školstvo

Keby som žil v rozprávkovej krajine, tak sa nad tým všetkým čo zažívam a sledujem okolo seba len pousmejem, veď predsa každá rozprávka ma dobrý koniec. Bohužiaľ akokoľvek veci dejúce sa v mojom okolí vyzerajú neuveriteľne, sú realitou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (48)

Som učiteľom druhého stupňa základnej školy. Učím tretí rok od skončenia vysokej školy a táto práca ma baví. Pri pohľade na výplatnú pásku a najmä pri výčinoch nášho pána ministra (Mikolaja) však strácam aj posledné ilúzie a chuť. 

Na Slovensku je asi každému súdnemu človeku jasné, že tak ako mnoho iných sfér života aj školstvo potrebuje zmenu, reformu, oživenie, skrátka nech si to každý nazve ako chce. Spravidla by zmeny mali byť krokom vpred k niečomu lepšiemu. Pravidlá však vždy neplatia.

A tak tu máme reformu školstva, ako veľkolepo to znie. Školstvo ešte normálneho ministra, ktorý by mu skutočne rozumel, ešte asi nezažilo, jeden abnormálny sa však práve našiel. Jeho taktikou pri riadení rezortu je chaos a lož. A tak si dovolím výpočet ministrových klamstiev , ktoré dennodenne tlačí verejnosti do hlavy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Klamstvo prvé - Pán minister tvrdí, že vytvoril učiteľom priestor. Môj priestor pozostáva zo starých rozpadávajúcich sa okien v triede, starých lavíc, stoličiek, násteniek a ešte staršej tabule. To je môj priestor v ktorom som každý deň pracoval a čuduj sa svete aj po zavedení reformy budem naďalej pracovať. Zabudnite na výdobytky výpočtovej techniky, interaktívne tabule a podobné pre nás učiteľov priam rozprávkové sny.

Klamstvo druhé - Podľa pána ministra 95% škôl bude mať k dispozícii učebnice do začiatku školského roka. Je 4. september 2008 a o učebniciach niet ani chýru, ani slychu. Nielen na našej škole, ale na všetkých všeobecne. Ešte som nezaregistroval, aby niektorá škola reagovala kladne na otázku či majú nové učebnice? A to ani v Bratislave, nieto ešte u nás na východe. Otázne je aká je to reforma, ak máme zas len nadiktované síce nové (ktoré zatiaľ nikto nevidel), ale zas len jedny učebnice. Žiadna možnosť výberu, žiadna alternatíva. Nehovoriac o divadle so šlabikármi. Doteraz boli na výber tri zadarmo. Teraz je ten o ktorý väčšina nestála (Lipka) zadarmo, ak chcete iný musíte si ho zaplatiť (teda škola alebo rodičia). Čiže buď učíte zadarmo a nekvalitne, alebo kvalitne ale s poplatkom. Ešte že máme "bezplatnú" povinnú školskú dochádzku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Klamstvo tretie - Aj z úst pána ministra odznelo, že priemerný plat učiteľa je 20,5 tisíc Sk. Prečo to uvádzam? Snáď preto, že toto číslo sa mi zdá opäť ako z rozprávky. Keďže moja výplata sa pohybuje maximálne okolo 14 tisíc čistého. Viem, mám minimálnu prax, ale ani kolegyne a kolegovia s praxou vyše 10 rokov a viac, nezarábajú sumu spomínanú pánom ministrom. Odkiaľ túto sumu vzal? Prisnila sa mu, alebo sa mu toto číslo hodilo len tak do debaty? Kto vie? Každopádne ak do tohto priemeru rátal aj svoj plat a platy všetkých zamestnancov ministerstva, tak sa tá výška dá pochopiť. Jedným slovom však treba dodať, že drvivá väčšina radových učiteľov je hlboko pod týmto priemerom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Klamstvo štvrté - Súvisí s predchádzajúcim klamstvom. A síce podľa pána ministra sa pripravuje nový systém ohodnotenia učiteľov. Má byť založený na vzdelávaní a kariérnom postupe učiteľov. Jednoducho rozmenené na drobné, čím viac školení a kurzov učiteľ absolvuje, tým vyšší môže mať plat. Ak bude toto uvedené do praxe, tak čo to asi spôsobí? Učitelia sa budú hnať za kadejakými školeniami kvôli vidine lepšieho zárobku. V takom prípade však ostávajú na vedľajšej koľaji tí, pre ktorých samotné školstvo má fungovať - žiaci. A teda učitelia, ktorí budú viac účastní na rôznych kurzoch, budú mať viac zaplatené ako tí, ktorí budú zatiaľ učiť deti v škole a zaskakovať za študujúcich kolegov. Toto je skutočným cieľom ministra? Takto sa má hodnotiť kvalita učiteľa?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Klamstvo piate - Reforma mala zjednodušiť , resp. obsahovo skresať učivo. Realita je taká, že sa skresali počty hodín vo väčšine predmetov, pričom obsahu sa takmer vôbec nedotkli. Čiže učiteľ má odučiť približne rovnaké množstvo učiva ako doteraz, pri menšom počte hodín. Svoje by o tom vedel povedať isto každý matematikár / ka, ale aj učitelia mnohých iných predmetov. Úplne komicky do toho vyznieva neustále omieľaná fráza, že 30% osnov si môže učiteľ odučiť podľa seba a vlastnej tvorivosti. Komicky preto, že toto platilo aj doteraz a nie je to žiadna reformná novinka ako to častokrát počujeme. Navyše táto možnosť je vo väčšine predmetov nerealizovateľná, nakoľko stihnúť odučiť už tých 70% osnov nadiktovaných štátom je viac než umenie. 

Vrcholom celého tohto guľáša a totálneho poprehadzovania predmetov (šiestaci od budúceho roka majú mať chémiu, ktorej nemajú šancu rozumieť, prírodopis sa premenúva na biológiu, zemepis na geografiu a podobné "zmeny" bez akéhokoľvek významu, ...) je to, že vzdelávací program, ktorý škola vytvorí, má dať na posúdenie zriaďovateľovi (v našom prípade zastupiteľstvu obce). Čiže ľudia, ktorí nemajú o pedagogike ani páru, môžu ovplyvniť čo a ako sa bude učiť. To už rovno môžeme ľudí z ulice stiahnuť, aby schvaľovali či chirurgovia operujú správne, alebo cestárom diktovali ako stavať diaľnice (toto by ministrovi prekážalo asi viac, ako kibicovanie neznalých ľudí do učenia!).

V klamstvách by sa dalo pokračovať , ale dochádzajú mi už sily. Bohužiaľ minister perlí na všetky strany stále to isté ako by bol na baterky. Korunu všetkým klamstvám zasadil alibistickým vyjadrením, že reforma je na samotných učiteľoch. Zodpovednosť teda dal nám, tromfy však nemáme takmer žiadne. Pán minister takisto s obľubou opakuje, že reforma je predovšetkým o myslení a to sa mení veľmi ťažko. Obávam sa, že to ministerské myslenie je nevyliečiteľné.

Pred napísaním týchto riadkov som sa zobudil na správu z televízie, kde sa minister spravodlivosti vyhráža súdom za to, že si niekto dovolil odhaliť jeho kontakty s mafiou. Za tým nasledovala opäť spŕška klamstiev z úst našich najvyšších. Raz darmo, verejnosti je lepšie povedať krásne klamstvo ako smutnú pravdu. Pravda im predsa preferencie neprinesie. Oni to vedia, bohužiaľ väčšine ľudí to neprekáža. Stačí už len dosypať sena a priviazať všetkých do maštale... Tak rád by som bol, keby to bola len rozprávka... 

Matúš Baňas

Matúš Baňas

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  99x

Človek ako každý iný so svojimi názormi a pohľadom na svet o ktorý sa rád podelím a zároveň sa obohatím o postrehy iných. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu